Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolos

Je úterý, začátek slunného listopadu roku 2015. Ve 12:00 mám setkání se svoji novou bankovní poradkyní. Zrušili mi v České spořitelně program „výhod“ a jsem pozván na konzultaci ohledně nově založené služby Blue.

Na tuto službu jsem musel před týdnem narychlo přistoupit, jinak by mi spořitelna navýšila už tak velké poplatky za vedení účtu.

Přicházím v 11:52 do banky a vidím svoji poradkyni, jak si za počítačem vychutnává oběd. Něco mezi amarouny a kung-paem .

„Dobrý den, omlouvám se, že Vás ruším u oběda,“ zdravím s úsměvem. Poradkyně se tváří, jak kdybych ji přistihl v negližé, a rychle schovává talíř do šuplíku stolu.

„Dobrý den,“ odvětí poradkyně, „támhle se posaďte, ještě tady musím něco dodělat,“ a ukáže na gauč.

Sedám na gauč a čekám. Je fajn, že Česká spořitelna se začíná chovat slušně, ruší poplatky a má individuální přístup. Jsem zvědav, jak mi paní vyladí účet a obeznámí mě s pokrokem největší finanční instituce v republice. Minuta, dvě, osm. Nic. Paní něco datlí do svého PC. V 12:04 za mnou paní poradkyně přichází, podává mi ruku, usazuje mě na židli a ptá se, co pro mě může udělat.

Ptám se, jestli mi může říci něco o výhodách nového účtu.

„Vy jste to na internetu nečetl?,“ táže se blazeovaně.

„Samozřejmě, než jsem to elektronicky podepsal, tak jsem si o tom něco přečetl,“ odpovídám.

„A zaujalo Vás tam něco?,“ nebojí se paní položit další otázku.

Vzdávám možnost, že se něco dozvím a volím strategii konkrétních dotazů.

„Zaujalo mě, že po těch nehorázných poplatcích za vedení účtu, mám teď konečně po letech u Vás účet zdarma, chtěl jsem se zeptat…“

„Jaké nehorázné poplatky?,“ ptá se mě paní a hledá na mém účtu velikost poplatků. „Sto třicet čtyři korun jste platil měsíčně, ale to jste nemusel, kdybyste byl aktivní, nemusel jste platit nic,“ ač po boji, radí mi paní poradkyně.

„Tak domnívám se, že když mi budete chtít poplatky zrušit, tak mi je zrušit můžete, nebo ne?,“ ptám se a zírám jak Alenka v říši divů.

„Máme na starost osm set klientů a není v našich silách každému jednotlivě volat,“ snaží se mi paní asi osvětlit, že zvednout poplatek pěti miliónům klientů není problém, ale zrušit ho, už vyžaduje obrovské úsilí.

„Je to kolos, že?,“ pokládám řečnickou otázku a nadechuji se k smysluplnější otázce.

„Jaký kolos? Myslíte si, že jinde je to lepší?,“ hladem podrážděná paní pokládá další otázku a mezitím ji v šupleti stydnou amarouny.

„Chtěl jsem se Vás zeptat, na ty poplatky,“ zkouším přejít na konkrétnější podobu otázek, „až splatím příští rok hypotéku, budou stále poplatky za účet nulové?“

„Vy chcete splatit hypotéku?,“ ptá se vykolejená paní.

„Rád bych, končí mi příští rok fixace,“ snažím se se něco dozvědět, ale vypadá to na mission impossible. „Četl jsem, že až splatím hypotéku, poplatky za účet nulové už nebudou, budu platit 120 Kč,“ snažím se paní nahodit na kolej a štve mě, že na co si neodpovím, to se prostě nedozvím.

„To je sice pravda,“ konečně paní reaguje, „ale samozřejmě to jde udělat tak, že nebudete platit poplatky žádné.“

„Jak?,“ ptám se stručně, abych složitou otázkou paní nezavedl na kolej slepou.

„Založíte si třeba investiční účet, nebo kreditní kartu, ta je velmi výhodná a za každou platbu kartou Vám připíšeme na účet 1%, za platbu v zahraničí dokonce 2%,“ konečně paní začala chrlit naučené fráze plné kladů. To je z každé utracené tisícovky desetikoruna zpět, to je dobré, říkám si.

„Ale to kreditní konto bych musel hlídat a přeposílat tam peníze ze svého účtu každý měsíc, nebo to jde nastavit automaticky?,“ vyzvídám a čekám, že se to bez spešl vyfikundací neobejde.

„Samozřejmě to nastavit jde,“ přikyvuje paní.

„A platí se za to něco?,“ ptám se a nechápu, proč mi zrovna nevyloží karty na stůl a neřekne mi všechny výhody a nevýhody každého bankovního produktu, který mi nabízí.

„Platí se za to 29 Kč,“ konečně odpovídá paní na položenou otázku.

„Za tu kreditní kartu platíte měsíčně 59 Kč, ale to se Vám vrátí, až s ní budete platit a…,“ odkrývá paní své karty, karty kreditní. Proč mi to dává proboha po kouskách? Proč mi není schopna říci celou pravdu? Přemýšlím raději potichu.

„To dělá ale dohromady už 88 Kč,“ kontruji a uvažuji, co tam ještě připočítá.

„Nepřerušujte mě, říkala jsem, že je to za 59 Kč a to se vám lehce vrátí. Platíte snad kartou, nebo ne?,“ vtipkuje snad paní s vážnou tváří.

„Plus těch 29 Kč za automatické přeposílání se tam už nepočítá?,“ ptám se už odevzdaně a připadám si jak na arabském tržišti.

„A jo, to samozřejmě počítá, ale kartou snad platíte ne? To se vám všechno vrátí,“ opakuje mi paní svoji píseň lásky.

„Kartou platím, ale teď do toho nejdu a myslím, že až splatím hypotéku, poohlédnu se po jiné bance,“ pomalu vzdávám boj, či spolupráci s Českou spořitelnou a na investiční účet už se raději ani neptám. A to jsem se chtěl ještě zeptat na zasílání smsek při pohybu na účtu a na další a další věci.

„A vy si myslíte, že jinde to bude lepší?,“ nedá se odradit paní.

„Myslím, že je povícero bank, kde se poplatky neplatí. Vy mi můžete nabídnout něco víc, než oni?,“ ptám se znovu.

„Stabilitu na trhu a tradici,“ už asi opravdu paní vtipkuje.

Svůj bezelstný úsměv jsem nezakryl.

„Ale jestli se vám to nelíbí, tak vás tu držet nebudeme, mám si napsat, že příští rok odcházíte?,“ ptá se mě zpříma moje bankovní poradkyně.

„Napište si to tam,“ přikyvuji a uvědomuji si ten festival ztraceného času, který jsem tu prožil. Měl jsem si raději zajít ve své polední pauze na oběd.

„Můžu vám ještě s něčím pomoci?,“ ptá se paní další naučenou frází.

„Všiml jsem si, že na Servisu24 přibyl spořící účet s úrokovou sazbou 0,4%, mám tam ale už založený ještě jiný spořící účet a rád bych věděl, jaký je mezi nimi rozdíl,“ ptám se s nadějí, že se snad něco dozvím.

„Ale to máte Internetové spoření, vy ani nevíte, co tam máte,“ kouká se paní na můj účet a snaží se mi nejspíš vysvětlit, že už bych měl vypadnout.

„Dobře, tak jaký je mezi těma dvěma produkty rozdíl,“ ptám se znovu a opakuji si v duchu páté přikázání.

„To nevím, to Internetové spoření už tu nemáme, to už je starý produkt. Vy nevíte, co tam máte?,“ ptá se už vcelku naštvaně poradkyně České spořitelny.

„Je to snad váš produkt!,“ začínám zvyšovat hlas.

Poradkyně mlčí, brouzdá po internetu a hledá rozdíly.

„Tak to nechte být, já si to zjistím jinde,“ snažím se v poklidu uzavřít konverzaci.

Poradkyně mlčí, brouzdá po internetu a hledá rozdíly.

Mlčíme oba.

„Rozdíl tam je v úrokových sazbách. U Internetového spoření je úrok 0,1% a u Spořícího účtu je úrok 0,4%,“ oznamuje vítězoslavně poradkyně.

„A to je jediný rozdíl?,“ ptám se.

„Ano,“ odpovídá nejistě poradkyně.

„Takže to Internetové spoření je na nic a mohu si ho zrušit?,“ ptám se.

„Ano,“ odpovídá poradkyně.

„Tak já si ho doma zruším," odevzdaně odvětím a ani nečekám, že by se o to mohla pokusit ona.

„Děkuji vám a na shledanou,“ dodávám a vím, že už se určitě neshledáme.

Je 12:21 a já jsem moc rád, že už to mám za sebou.

„Na shledanou a pěkný den,“ popřeje mi poradkyně.

„Já vám taky přeji pěkný den,“ dodávám a odcházím do prosluněného dne zasypaného šustícím pestrobarevným listím.

Autor: David Bohatý | středa 4.11.2015 6:00 | karma článku: 25,88 | přečteno: 1051x
  • Další články autora

David Bohatý

Umřeme všichni – je to děsivé?

Byly doby, kdy nás strašila každodenní mediální masáž ohledně řecké krize, kdy hrozilo zhroucení eura, nová hospodářská krize a pád do obrovské chudoby.

10.10.2020 v 20:10 | Karma: 30,75 | Přečteno: 1498x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

Přátelský Írán

Pokud se našim blízkým zdály cesty do Nepálu, Indie, Kosova, Albánie, či Maroka nerozumné, navštívit Írán se jim zdálo přímo šílené.

26.8.2019 v 6:26 | Karma: 31,77 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Cestování

David Bohatý

Jak ušetřit? Zkušenosti a doporučení.

Uložit si dnes peníze tak, aby Vám samy vydělávaly a neožírala je inflace, je kumšt. Ukáži Vám několik možností, ale klasické banky mezi nimi nehledejte.

12.8.2019 v 6:12 | Karma: 19,79 | Přečteno: 854x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Nepálský Himálaj se zastávkou v Dillí a v Dubaji.

Rozhodli jsme se s mojí ženou Terkou, že pojedeme do jedné z nejchudších zemí v Asii a budeme tam chodit pěšky.

26.11.2018 v 6:06 | Karma: 26,23 | Přečteno: 971x | Diskuse| Cestování

David Bohatý

Nadměrný hluk je podle hygienické stanice v Brně v pořádku.

Byznys a lobismus ohýbá právo a lidé, kterých se to dotýká, pouze klopí hlavu. Mají ale nějakou možnost? Mohou se obrátit na vykonavatele práva, na ty, které si povinně platíme, aby nám pomáhali dělat život kvalitnější? Pomůže to?

15.8.2018 v 6:06 | Karma: 28,61 | Přečteno: 1384x | Diskuse| Brno

David Bohatý

Nedostupná žena jménem Hypotéka.

Pokud se budete chtít dvořit Hypotéce, budete potřebovat více než šarm a odvahu. Od října roku 2018 bude třeba splnit 3 přání, které Vám dají mnoho práce a zaberou spoustu času.

18.6.2018 v 6:06 | Karma: 23,49 | Přečteno: 974x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Volba prezidenta - ráj pro fanatiky

Existuje mnoho katastrof, které nás mohou potkat: tajfun, tsunami, nečekaný průjem anebo třeba volba prezidenta v České kotlině.

22.1.2018 v 6:06 | Karma: 28,99 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Politika

David Bohatý

Kouření způsobuje nervozitu

Bylo, nebylo. Jedné teplé letní noci ve městě Drusba pan Goodman znervózněl. Do jeho pokoje ve druhém patře secesního domu neurvale vtrhly z ulice hlasy a hned za nimi vplouval do bytu hnusný štiplavý cigaretový dým.

1.6.2017 v 6:01 | Karma: 28,56 | Přečteno: 641x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

Rozdělení populace podle inteligence

Žonglování s pojmy inteligence, debil, či zdravý rozum, se stalo v médiích již folklórem. National Geographic dokonce uveřejnil studii, že voliči pravice jsou hloupější než voliči levice.

6.3.2017 v 6:06 | Karma: 37,27 | Přečteno: 21590x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

drogerie DM – Davaj Mergle

O rozdílech mezi Německou a Českou DM drogerií bylo již napsáno mnohé. To, že jsou identické produkty v Česku až dvakrát dražší než v Německu, víme. Ovšem objednat si fotografie od této společnosti,

17.10.2016 v 6:10 | Karma: 41,93 | Přečteno: 6234x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Saúdská Arábie - peníze až na prvním místě

Jedna část médií píše spíše, ne zrovna tiše, o „lidských právech v Číně" a o „autokratickém putinovském Rusku" a ta druhá o "zločineckém paktu NATO“ a o "militaristicky expansivních USA, chránících demokracii na celém světě."

3.10.2016 v 6:10 | Karma: 40,49 | Přečteno: 2121x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Brno – nejnebezpečnější zóna v Galaxii

Ilumináti nám nakazili vodu a zapálili Brno. Městem Brnem se šíří strach! Brno hoří! Lidé mají z vody žloutenky a střevní potíže! Zatím někteří, ale bude hůř! Balená voda je vyprodaná!

19.9.2016 v 6:09 | Karma: 39,64 | Přečteno: 1481x | Diskuse| Brno

David Bohatý

Řekni mi, co čteš, a já …

Kdo čte Karla Marxe? Co čtou Mensané? Dokážete vybrat deset nejlepších knih, které Vám poodhrnuly klapky z očí? Doporučíte mi svoji nejoblíbenější?

12.9.2016 v 6:09 | Karma: 40,70 | Přečteno: 1409x | Diskuse| Kultura

David Bohatý

Daňová stupidita ministerstva financí

Dvě studentky, Míša a Marie nastoupily do stejné společnosti na brigádu za 100 Kč/hod. Míša pracovala 99 hodin a vydělala si 9 900 Kč čistého. Marie pracovala 117 hodin a vydělala si 8 057 Kč čistého.

29.8.2016 v 7:08 | Karma: 44,89 | Přečteno: 7959x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Alibi na vodě, aneb za blbost se platí

Nedoplatek za vodu za rok 2015 činí 13774 Kč, oznamuje mi soustrastně letos v březnu na druhé straně telefonu pán ze Správy nemovitostí. A ptá se, jestli prý nevím, čím to může být.

22.8.2016 v 7:07 | Karma: 41,16 | Přečteno: 6777x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Maroko – výlet k Atlantiku se zimní bundou v batohu

„Navštívíme hory v Maroku!,“ shodli jsme se s přítelkyní Terkou nad místem dovolené a koupili si od jedné české CK týdenní zájezd k moři. Rodině a kamarádům jsme se o horách nezmínili, ať se moc nestresují.

15.8.2016 v 6:06 | Karma: 40,74 | Přečteno: 1476x | Diskuse| Cestování

David Bohatý

Milión USD za strukturu prvočísel

Prvočíslo je přirozené číslo, které je beze zbytku dělitelné právě dvěma různými přirozenými čísly, a to číslem jedna a sebou samým.

21.3.2016 v 7:17 | Karma: 30,28 | Přečteno: 2023x | Věda

David Bohatý

Jíme s pečivem i lidské vlasy?

Prý se do vek, koblih i buchet přidává bílý prášek E920, který se vyrábí převážně z lidských vlasů našich čínských přátel, četl jsem dnes na internetu. Zase hoax, prolétlo mi hlavou a jen tak z plezíru jsem koukl do wikipedie, z čeho je vlastně ta E920 vyrobena.

7.11.2013 v 10:00 | Karma: 26,30 | Přečteno: 3590x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

Těžkooděnci zasahovali proti členům Mensy

Poslední letošní jarní středa s brněnskou Mensou stála opravdu za to. Zúčastnili jsme se po poledni exkurze u Policie ČR, kde nacvičovala společně speciální pořádková jednotka (těžkooděnci) s antikonfliktním týmem (AKT).

12.8.2013 v 8:08 | Karma: 14,52 | Přečteno: 1432x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

Jeho problém?

Minulý slunný týden, když jsem procházel centrem vypulírované Bratislavy a obdivoval třpyt nových fasád starých domů, grimasy soch a množství zahradních restaurací, které roztáčely ekonomiku našich sousedů, nenechávalo mě v klidu velké množství zmrzačených žebráků, kterým chyběly mnohdy kusy těl, převážně prstů u nohou, či celá chodidla.

7.8.2013 v 11:11 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1013x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3079x
Obdivovatel Švejka, ale především člověk, který rád cestuje a občas i píše.

http://cz.linkedin.com/in/david-bohatý-91303169