Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeho problém?

Minulý slunný týden, když jsem procházel centrem vypulírované Bratislavy a obdivoval třpyt nových fasád starých domů, grimasy soch a množství zahradních restaurací, které roztáčely ekonomiku našich sousedů, nenechávalo mě v klidu velké množství zmrzačených žebráků, kterým chyběly mnohdy kusy těl, převážně prstů u nohou, či celá chodidla.

Daň za svobodu. Jejich volba. Kdo chce, práci si najde. To se u nás neděje. Napadaly mě cynické, často omílané, veskrze mylné myšlenky. Nechal jsem to být a dál si vychutnával architekturu historického jádra města. Prohlédl jsem si nápojový lístek jedné z restaurací. Půllitr piva 1,1 euro, třetinka vody 1,3 euro. Udivilo mě to, ale každý má svobodu si zvolit. Jestli podnik navštíví, co si tam objedná a zda vodou bude po saturninovsku polévat ostatní hosty, či číšníka. Následky a frázi: „Svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiného člověka,“ nechme stranou.

Když jsem ale procházel Hviezdoslavovým náměstím, uviděl jsem kousek od sochy pohádkáře Andersena něco, co mě chladným nechat nemohlo. Zprvu jsem se domníval, že jsem se zmýlil a tak jsem se do těch míst vrátil. Tam v stínu stromu na lavičce ležel člověk, jenž místo jedné strany obličeje měl obrovský nádor z něhož odkapával hnis, který tvořil pod lavičkou kaluž.Nevěřil jsem svým očím, nic takového jsem nespatřil ani v nejchudších částech New Dillí, a že jsem se občas divil. Chvíli jsem tam postával a pozoroval kolemjdoucí. Většina lidí neviděla, nebo nechtěla vidět, ostatní co si všimli, se odvrátili. Možná je mozek naprogramovaný tak, že si prostě ani očividná, jemu se nelíbící fakta, nepřipustí. Uvědomil jsem si, že něco je špatně.

Uchopil jsem svůj dosluhující fotoaparát, použil jsem ultrasupermega zoom a zmáčkl spoušť. Ať to lid vidí, ať se zamyslí. Žebrákovi to ublížit nemůže, možná pomůže. Dlouho jsem přemýšlel, zda fotku zveřejnit. On až lid uvidí, tak začne soudit. On to má lid tak nějak v povaze. Někdo odsoudí žebráka, někdo fotografa, někdo společnost. Asi málokdo sám sebe. Ona totiž ta naše rozhádaná, laxní společnost se skládá z každého z nás. Rozhádali nás politici a my jsme se nechali. Dva tábory se hádají a nic neumějící fríkulíni se smějí. My tvoříme tu apatickou společnost, my vybíráme kapry do zabahněného sněmovního rybníku, my můžeme brojit proti nepravostem, s kterými se setkáváme.

Ono až si jednou uvědomíme, jakou máme dohromady sílu, až začneme ignorovat vládní strany, které nás zadlužují a opíjejí rohlíkem namočeným do předvolebního guláše, až přemluvíme slušné lidi, aby kandidovali do politiky, až začneme finančně podporovat rodiny s dětmi, učitele, vědce…, až začneme opravdu chytat zloděje, až necháme schválit zákon o prokázání z příjmů, až soudy budou apolitické a z věznic půjde strach, až politici budou za své činy trestně zodpovědní, až začneme finančně ignorovat parazity na sociálním systému, až pravda a láska nebudou jen fráze, až začneme…, bude i ten poslední žebrák umírat důstojně.

Autor: David Bohatý | středa 7.8.2013 11:11 | karma článku: 19,94 | přečteno: 1013x
  • Další články autora

David Bohatý

Umřeme všichni – je to děsivé?

Byly doby, kdy nás strašila každodenní mediální masáž ohledně řecké krize, kdy hrozilo zhroucení eura, nová hospodářská krize a pád do obrovské chudoby.

10.10.2020 v 20:10 | Karma: 30,75 | Přečteno: 1498x | Diskuse| Společnost

David Bohatý

Přátelský Írán

Pokud se našim blízkým zdály cesty do Nepálu, Indie, Kosova, Albánie, či Maroka nerozumné, navštívit Írán se jim zdálo přímo šílené.

26.8.2019 v 6:26 | Karma: 31,77 | Přečteno: 1438x | Diskuse| Cestování

David Bohatý

Jak ušetřit? Zkušenosti a doporučení.

Uložit si dnes peníze tak, aby Vám samy vydělávaly a neožírala je inflace, je kumšt. Ukáži Vám několik možností, ale klasické banky mezi nimi nehledejte.

12.8.2019 v 6:12 | Karma: 19,79 | Přečteno: 854x | Diskuse| Ekonomika

David Bohatý

Nepálský Himálaj se zastávkou v Dillí a v Dubaji.

Rozhodli jsme se s mojí ženou Terkou, že pojedeme do jedné z nejchudších zemí v Asii a budeme tam chodit pěšky.

26.11.2018 v 6:06 | Karma: 26,23 | Přečteno: 971x | Diskuse| Cestování

David Bohatý

Nadměrný hluk je podle hygienické stanice v Brně v pořádku.

Byznys a lobismus ohýbá právo a lidé, kterých se to dotýká, pouze klopí hlavu. Mají ale nějakou možnost? Mohou se obrátit na vykonavatele práva, na ty, které si povinně platíme, aby nám pomáhali dělat život kvalitnější? Pomůže to?

15.8.2018 v 6:06 | Karma: 28,61 | Přečteno: 1384x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3079x
Obdivovatel Švejka, ale především člověk, který rád cestuje a občas i píše.

http://cz.linkedin.com/in/david-bohatý-91303169